16 aprilie 2010

Cununia

Cununia este protocolul prin care grupul social acceptă şi adevereşte capacitatea şi intenţia cuplului de a avea urmaşi. Pentru asta grupul social impune anumite reguli (legi) ce trebuie urmate pentru ca această intenţie să nu aducă prejudicii grupului respectiv. Pe vremea când divinul şi profanul erau conştientizate unitar manifestarea conţinea sacrul. În acest moment cununia civilă, laică, "lipsită de sacru", este "singurul contract legal", cea religioasă dorind să fie divină, "încărcată de sacru", şi prin asta "cu adevărat reală". Din păcate cununia religioasă s-a îndepărtat de latura sacră, intervenind aici o laicizare a protocolului religios (vezi aici: Un preot la cununie: "Doamne milu... Alo! Ai facut pana? Acum si purureaaa").

"Contractul civil", deşi fără încărcătura sacră a "cununiei religioase", este absolut necesar tocmai pentru că el se adresează tuturor entităţilor sociale, indiferent de religie. Scopul acestuia este de a oferi protecţie şi trebuie să fie recunoscut şi de "necredincioşi". Din acest motiv are întâietate. Pe de altă parte, unicitatea, festivismul şi simbolistica semnării sunt reminiscenţe ale încărcăturii divine, prelucrate şi legiferate.

Aici este comunicatul Mitropoliei Moldovei – Arhiepiscopia Sucevei care spune:
Va facem cunoscut ca Permanenta Consiliului Eparhial din data de 12.02.2010 a stabilit urmatoarele:
1. Atunci cand unul dintre miri vine din alta parohie, cununia religioasa se va oficia numai dupa ce respectivul va prezenta certificatul de botez si adeverinta de la parohia din care face parte, din care sa rezulte ca nu a mai fost cununat.
2. Cand unul dintre miri este de alta confesiune, cununia religioasa se va oficia numai dupa trecerea la Ortodoxie. Preotul paroh va pregati pe cel in cauza prin cateheze speciale, cu toata responsabilitatea, astfel incat trecerea sa nu fie formala sau frauduloasa. Cel care vine de la alta confesiune va da in scris o declaratie pe propria raspundere ca face trecerea la Ortodoxie din convingere si nesilit de nimeni.
3. Cand unul sau ambii miri sunt divortati, atunci vor prezenta hotararea judecatoreasca prin care s-a desfacut casatoria, urmand ca parohia sa intervina la Sf. Arhiepiscopie pentru obtinerea divortului religios, dupa care se va putea oficia Sf. Taina a Cununiei.
4. Nasii de cununie care vin din alta parohie trebuie sa prezinte adeverinta ca sunt ortodocsi si cununati religios. Logodna nu da dreptul de a fi nasi de cununie.
5. La savarsirea Sf. Taine a Cununiei preotii se vor ingriji in mod obligatoriu ca sa ofere gratuit mirilor din partea bisericii cel putin un catehism, pentru ca tanara familie sa cunoasca invatatura ortodoxa. (Precizam ca aceste daruri pot fi decontate la gestiunea parohiei).
Veti comunica tuturor parohiilor si veti controla cu toata seriozitatea punerea in practica a prezentei.
Din incredintarea I.P.S. Pimen, Arhiepiscop al Sucevei si Radautilor.


Această încercare a Mitropoliei de a "restabili" puterea sacrului în "taina cununiei" este sortită eşecului. Cu excepţia câtorva rude evlavioase, majoritatea nuntaşilor consideră slujba de cununie ca o corvoadă necesară de dinaintea chefului. Preotul are o singură dorinţă, să noteze în registru cununia (banul, bată-l...). Mirii au mai multă grijă de a da bine în poze şi pe film.

Dar pe însurăţei îi mai aşteaptă o surpriză: Comunicat de presă privind contribuţiile benevole pentru serviciile religioase (botezuri, cununii şi înmormântări). Vorba lui Nothing: Cum naiba sa stabilesti tarife minime si maxime la "contributii benevole"?
Divinul "rochiei albe" este nu numai perimat de către "atei", ci de-a dreptul injosit de Biserica Ortodoxă Română, dreptul de a purta rochie albă devine un apanaj financiar...

Un singur zeu mai trimite perechea la biserică, zeul Spectacol...

3 comentarii:

  1. Ce birocratică a devenit mafia clericală...

    -AA

    RăspundețiȘtergere
  2. Adică e ilegal sa porţi rochie albă la casatoria civilă? :)

    RăspundețiȘtergere
  3. "divort religios" - WTF?!???!? Tipii aia sunt chiar cretini.
    Sunt de parere ca nimeni nu ar trebui sa mearga sa se cunune la Biserica. Mai ales daca aceea este una dintre rarele ocazii de prezenta la Biserica.
    Sunt de acord cu critica ateista asupra acestui subiect, deoarece are si o latura constructiva. Cacaturile de traditii si superstitii nu fac decat sa instraineze pe oameni de religie.

    RăspundețiȘtergere

Vă rog să treceţi un "nume", chiar dacă este fictiv.