4 iunie 2011

Toleranţă până la religie

Întâmplarea face că, aşteptând pe holurile birourilor Metabras, îmi arunc ochii pe afişajele atârnate de pereţi. Fără o intenţie anume, curios, că de, este afişat pentru a fi citit. Şi cum altceva n-aveam ce face găsesc asta:



"Prevederile Regulamentului Intern se aplică în condiţiile egalităţii de tratament faţă de tot personalul fără a exista orice discriminare directă sau indirectă faţă de vre-o persoană bazată pe criterii de sex, caracteristici genetice, vârstă, apartenenţă naţională, rasă, culoare, etnie, opinie politică, origine socială, handicap, situaţie sau responsabilitate familială."

Excelentă intenţia de a face publică atitudinea antidiscriminatorie, dar parcă lipseşte ceva... A, da, opţiunea religioasă. Mai citesc odată, poate am scăpat ceva... Nu-i! Repet pasajul, atent la fiecare cuvânt. Să fie o scăpare de tehnoredactare? Prea sunt toate ca tocmai religia să lipsească... Mă lămuresc pe dată când privesc pe uşa întredeschisă a biroului de lângă:



Pe lângă avizele, certificatele şi premiile societăţii, mai mare decât oricare dintre ele, tronează o icoană ortodoxă. Aha! Toeranţă, toleranţă, dar nu şi cu religia. Acolo se termină toleranţa. Aşa că, pentru a nu exista discuţii, mai bine se ocoleşte până şi în scriptele regulamentelor infama includere a religiei printre manifestările tolerate. Dacă se apucă vreunul să afişeze ştiu eu ce semn în detrimentul "preadreptei" credinţe? Şi dacă o fi careva sensibil la "sfintele" icoane ortodoxe, ce, scrie undeva că afişarea lor aduce vreo atingere libertăţii religioase a celorlalţi angajaţi?

Iniţial crezusem că scăparea este involuntară şi nevinovată, dar mi-e greu să cred asta odată ce societatea este implicată în activităţi culturale şi are atenţie pentru ceea ce înseamnă valori umane după cum declară aici: "Multe alte proiecte şi persoane au beneficiat de-a lungul timpului de sprijinul nostru: artişti plastici braşoveni, studenţi cu posibilităţi materiale reduse, lăcaşe de cult."

Probabil credeţi că intoleranţa religioasă se manifestă doar accidental la locurile noastre de muncă? Aiurea! Priviţi bine în jurul vostru, acolo unde lucraţi. Este posibil ca nici măcar să nu observaţi manifestările de intoleranţă. A devenit aproape o obişnuinţă să te întâmpine în birou mai întâi icoana şi apoi omul.

4 comentarii:

  1. a pai nu, cum ortodoxia e dreapta credinta astia presupun ca toti cei ce calca prin birou sunt automat cre$tini-ortodocsi.
    probabil mentalitatea e ceva de genul "ce intoleranta religioasa, care o fi satanistul ala de nu crede, doar ortodoxia a fost lasata pe pamant de dzeu special pentru romani"

    RăspundețiȘtergere
  2. Domnule prof' de religie, imi puteti oferi o adresa de contact prin care sa iau legatura cu dumneavoastra? Am nevoie de putin ajutor in legatura cu materia religie predata la scoala si consider ca imi puteti fi de ajutor.

    Va multumesc anticipat.

    RăspundețiȘtergere
  3. @Random Lemons
    Ai emailul meu ]n partea dreapta, sus. Este cornel_cretzu@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere
  4. Nu stiu cum am facut de nu l-am vazut pana acum, va multumesc pentru indicatie, v-am trimis un email.

    RăspundețiȘtergere

Vă rog să treceţi un "nume", chiar dacă este fictiv.