10 martie 2011

Legea parteneriatului social stat-biserică

Să vă povestesc câte ceva despre ONG-uri. Unul pe care îl cunosc destul de bine, am participat la câteva acţiuni de-ale lor, le ţin pumnii şi mă bucur de fiecare realizare pe care o au. Se numeşte FAST (Fundaţia pentru Asistenţă Socială şi Tineret) şi activează în judeţul Braşov, cu precădere în Săcele, Tărlungeni şi Zizin. Site-ul lor îl găsiţi aici: fastcharity.ro, nu strică să vă aruncaţi ochii pe el şi chiar să faceţi o donaţie dacă simţiţi nevoia. Merită!

Educaţia este singura soluţie viabilă pentru a ieşi din sărăcie. Daniel, preşedintele fundaţiei, a reuşit să unească în jurul său o grămadă de voluntari şi sponsori. Dintr-o centrală termică dezafectată a sistematizat un centru cultural-educativ de excepţie, loc unde adună zilnic copii de prin ţigăniile din Săcele, Zizin şi Tărlungeni. Le face câte o baie, le dă câte o masă şi voluntarii se ocupă de educaţia lor. Îi învaţă să fie oameni. Să citescă, să socotească, să se bucure de reuşite şi să-i iubească pe cei din jurul lor, chiar dacă sunt săraci. Astfel aceşti copii ar putea avea o şansă de a deveni ambiţioşi, educaţi, doriţi. Bine, bine, dar după ce se bucură de atenţie aceşti copii ar fi ajuns în acelaşi loc de unde au plecat: insalubra şi friguroasa lor casă. Pe cap cu vreo mamă beată sau un tată puşcăriaş (furt de lemne din pădure). Şi atunci fundaţia s-a apucat de următorul proiect: construcţia de locuinţe pentru familiile dezavantajate. Prima casă a fost o experienţă unică. Nimeni nu a dat nici o şansă proiectului. Materialele dispăreau de pe şantier date pe câte-o sticlă de băutură. Dar voluntarii şi-au făcut treaba. Au arătat că se poate. Dar nişte case primite de-a moaca nu sunt preţuite la adevărata lor valoare. Aşa că următorii pe lista celor ce le-au fost construite case au fost cei ce au dat o mână de ajutor. Şi aşa s-a ajuns să se ajute unii pe alţii şi ,încet-încet, au acum un mic cartier cu case curate, calde, vesele. Oamenii au început să zâmbească. Să fie mândri că locuiesc acolo.
Şi grosul fondurilor sunt din donaţii, mai ales din străinătate.

Contează şi religia? Probabil. Cel puţin la nivel de oportunitate de întâlnire. Tot în jurul meu am un alt caz, la care nu dau repere, al unui preot ortodox. Şi acesta a ajutat o familie (ortodoxă, binenţeles) ce avea probleme locative. Şi i-a găzduit în casa parohială. A, nu vă faceţi iluzii. Preotul nu mai locuieşte acolo. Are o vilă imensă, în alt cartier. În realitate îi era frică de hoţi. Şi de ce să nu pună pe cineva să aibă grijă de casa parohială, că doar trebuie să justifice la Mitropolie lucrurile ce le are pe inventar. Încă un amănunt: familia respectivă nu are voie să primească pe nimeni acolo, în casa parohială. Pe nimeni. Prietenul fiicei lor le-a făcut o vizită, pentru a se cunoaşte, ... la restaurant.

Din acest motiv consider că acestă "Lege privind parteneriatul dintre stat şi culte în domeniul serviciilor sociale" împinsă de parlament spre promulgare este josnică. Mă alătur şi eu acţiunii oficiale ASUR publicând comunicatul de presă:

Marţi, 8 martie 2011, ora 12:52, Parlamentul României, cu o largă majoritate, a deschis calea mitei electorale. Practic, prin adoptarea Legii privind parteneriatul dintre stat şi culte în domeniul serviciilor sociale, cultele religioase sunt legate financiar şi mai mult de către Stat, ajungând să depindă de voinţa partidului sau a coaliţiei aflate la putere la un moment dat.

„Se impune societăţii o lege nocivă care introduce o discriminare flagrantă între cultele religioase şi celelalte ONG-uri care oferă servicii sociale. Prin decizia Parlamentului, cultele devin mai egale decât ceilalţi egali. Şi atunci te întrebi: se va respecta principiul echidistanţei Statului faţă de ceilalţi actori din piaţă, din moment ce cultele beneficiază de o lege specială? Ne ingrijorează şi introducerea unei derogări de la legea 350/2005. Practic, se dă cale liberă folosirii banului public la finanţarea activitaţilor aducătoare de profit ale Bisericii şi la achiziţionarea de proprietăţi, terenuri şi clădiri. Banii pe care Statul îi strînge din impozitele cetăţenilor vor ajunge la dispoziţia unor organizaţii religioase private.” a declarat Toma Pătraşcu, vicepreşedinte ASUR.

Noua lege prevede ca Guvernul, fără nici un control din partea Parlamentului, să poată deturna către cultele religioase o parte din bugetul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale. Aceste fonduri vor veni să se adauge celor care se acorda deja, în mod „tradiţional”: bani pentru plata salariilor preoţilor, bani pentru plata personalului neclerical, bani pentru contrucţii de noi biserici şi pentru repararea celor deja existente, donaţii de terenuri şi clădiri, scutiri de taxe şi impozite etc.
Și mai grav, aceste fonduri vor putea fi folosite pentru dezvoltarea unei structuri de cadre aparţinînd cultelor religioase, așa numitele „corpuri de voluntari”, ce se va substitui serviciilor legitime ale Statului.
Un alt aspect îngrijorator îl constituie prevederile privind co-finanţarea din partea cultelor. Dincolo de suma ridicol de mică cu care acestea sunt obligate să contribuie (20%), în practică această contribuţie va putea fi obţinută tot de la Stat, din partea administraţiei publice locale.

Lista abuzurilor nu se opreşte aici:
- se încalcă libera concurenţă; noua lege este discriminatorie faţă de ceilalţi furnizori de servicii sociale, instaurând un monopol, de facto, al Bisericii în acest domeniu
- se dă o tentă ideologic-religioasă protecţiei sociale, afectând relaţia dintre cetăţean şi Stat
- finanțările se prevăd a fi acordate prin derogare de la Legea 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice; de acum banii obţinuţi astfel vor putea fi folosiţi pentru:
- activităţi generatoare de profit
- activităţi ce presupun dezvoltarea infrastructurii solicitantului
Care este rostul acestei legi? De ce a fost adoptată tocmai acum, după ce proiectul a zăcut ani de zile la Parlament? Chiar şi Guvernul, în punctul de vedere înaintat Camerei Deputaţilor (nr. 802/19.02.2010) a subliniat inutilitatea ei din perspectiva protecţiei sociale, în condiţiile în care acest domeniu este suficient reglementat.
Această mişcare, în contextul apropierii anului electoral 2012, pare să facă parte dintr-o acţiune mai amplă de dicţionare de bani către cultele religioase, în general şi către BOR în special. Astfel, prin Legea Bugetului adoptată în decembrie 2010, în cadrul unor programe multianuale se prevede ca în 2012 faţă de 2011:
- fondurile pentru contruirea de noi biserici şi repararea celor existente vor creşte cu 200% (!!!)
- fondul de salarii pentru personalul neclerical din instituţiile de învățământ teologic va creşte cu 64%
- fondul de salarii pentru preoţi va creşte cu 8,4%
Pentru comparaţie, fondurile ce se prevăd a fi alocate în 2012 pentru reabilitarea infrastructurii şcolare sunt de 3,3 ori mai mici decât cele pentru construirea şi repararea bisericilor, iar economia României se estimează a avea o creştere în 2011 de cel mult 1%.
Ţinând cont de toate acestea, facem un apel la Preşedintele ţării, dl. Traian Băsescu, să nu promulge această lege şi să o retrimită către Parlament pentru reexaminare.

Să nu uităm: În România sunt 18.300 de biserici; doar 4.700 de şcoli generale stau la dispoziţia copiilor!

2 comentarii:

  1. Păi doar nu vroiai să vină prietenul fiicei la casa parohială. Dacă comiteau "păcatul de moarte al relaţiilor intime pre-maritale"?!
    Oricum, tot e bine. Popă ăla ortodox măcar îi ajută într-un fel, chiar şi-aşa, mai mult bătându-şi joc de ei.
    Prin judeţul meu natal nici măcar atâta nu ajută niciun popă ortohoţ, scuze, ortodox.

    RăspundețiȘtergere
  2. simplu, avem nevoie de voturi, populatia numai are incredere.

    RăspundețiȘtergere

Vă rog să treceţi un "nume", chiar dacă este fictiv.