30 ianuarie 2012

Lecţia de religie

"Fabulele ar trebui să fie predate copiilor ca fabule, miturile ca mituri, iar miracolele ca reprezentări literare. A preda copiilor superstiţiile ca adevăruri este unul dintre cele mai îngrozitoare lucruri. Mintea copilului le acceptă şi le crede, şi doar printr-o mare suferinţă, ce durează ani, va scăpa de această credinţă. De fapt, oamenii vor lupta în numele unei superstiţii la fel ca în numele unui adevăr, uneori chiar mai repede, deoarece o superstiţie este intangibilă, odată ce nu poate fi demonstrată a fi falsă, iar adevărul este un punct de vedere, deci poate fi schimbat". Acestea sunt cuvintele unei femei ce a trăit acum 1600 de ani: Hypatia din Alexandria (ucisă de creştinii radicali deşi era una dintre cele mai erudite personalităţi ale vremii). Dar sunt mai actuale ca niciodată în peisajul educaţiei româneşti.

"Decât o revistă" găzduieşte în numărul 7.2 munca ziaristei Georgiana Iliei şi a fotografului Andrei Pungovschi ce prezintă opinii şi fapte concludente a ceea "Ce am pierdut și ce am câștigat, ca societate, după 16 ani de educație religioasă în școlile publice" sub titlul "Lecţia de religie".

Spicuim din articol:
Daniel Funeriu, ministrul Educaţiei, care nu era de acord cu soluţia obligativităţii orei de religie: "În gândirea comună, un om politic care nu este apropiat de Biserică este un om politic fără şanse".
Adriana Săftoiu, deputat PNL, a fost printre puţinii care s-au opus păstrării religiei în trunchiul comun. "Am cerut o dezbatere publică pe acestă temă" dar "nu a fost nici un dialog."... "Noi, cei care voiam să argumentăm, eram priviţi ca nişte anticrişti".
Deputatul PDL Marius Spînu a susţinut predarea istoriei religiilor pentru că "liberul arbitru nu poate exista dacă nu ştii ce alegi".

Dar pe 28 aprilie 2010, Patriarhul Daniel a trimis o scrisoare deschisă preşedintelui Camerei Deputaţilor, Roberta Anastase, în care solicita eliminarea modificărilor făcute după consultarea cu societatea civilă. După scrisoarea Patriarhului din lege au dispărut toate schimbările aduse la consultare şi în comisiile parlamentare. Legea a trecut prin asumarea răspunderii guvernului şi a devenit operaţională în varianta abuzivă a Patriarhiei.

Adriana Săftoiu: "Copilul nu învaţă despre iubirea lui Iisus pentru oameni, ci despre pedepse şi iad, iar modul în care se învaţă religie îl îndepărtează de la credinţă."

Smaranda Enache, preşedinte Liga Pro Europa: "Profesorii de religie sunt singurele cadre didactice care nu pot preda decât dacă sunt agreeate de un cult... Avem cazul unei profesoare catolice care a fost exclusă din învăţământ pentru că a divorţat."

Cezara Creţu, 13 ani, fiica mea: "Învăţam şi la istorie despre cum au apărut oamenii, iar la religie spuneau că Dumnezeu a făcut tot. Eu ce să cred?"
Elena Creţu, învăţător, soţia mea: "Educaţia religioasă trebuie făcută de o comunitate mică sau de familie, nu de şcoală."
Cornel Creţu, adică eu: "Copiii noştri sunt manipulaţi şi direcţionaţi spre nonştiinţă punând egal între ştiinţă şi revelaţiile religioase, între metoda ştiinţifică şi apelul la autoritate promovat de cler. Problema e că nimeni nu le spune părinţilor ce li se predă copiilor. Îi ducem în orb la şcoală."
Dan Săndulache, avocat şi părinte (după ce i s-au pus beţe-n roate, ca şi nouă, când a solicitat ca fiica sa să nu facă religie): "Nu consider că religia e nocivă, consider că e inutilă pentru ea ca viitor adult. E doar un mod de a o transforma într-o maimuţă închinătoare."

"Mai mult, studiile recurente care încearcă să afle care sunt idolii adolescenţilor îi scot mereu câştigători pe Nicolae Guţă, Gigi Becali, Nicoleta Luciu, Mircea Badea, Oana Zăvoranu sau Silviu Prigoană. Valorile lor sunt date mai degrabă de tabloide decât de şcoală, sau orele de religie.
Nu în ultimul rând, la testele PISA din ultimii ani, care măsoară competenţele ştiinţifice ale elevilor de 15 ani din întreaga lume, aproape jumătate din elevii români nu au depăşit nota 1 din 6, ceea ce înseamnă că nu înţeleg ideile principale dintr-un text şi confundă noţiunile ştiinţifice cu convingerile personale.
Rezultatele au determinat Societatea Academică Română să demareze o campanie de readucere a literaturii universale în şcoli ca metodă de a dezvolta gândirea critică şi de a oferi modele de comportament copiilor. SAR a justificat că această soluţie ar putea să le transmită copiilor un set de valori, mai ales că orele de religie, care au acest scop declarat, au eşuat. Cristian Hatu, coordonatorul programului, pune eşecul religiei pe seama diferenţelor mari dintre specificul prezentului şi viziunea bisericii. "BOR ignoră lumea în care se mişcă şi nu înţelege lucrurile care merg prost", spune el. "BOR putea fi un actor-cheie care putea schimba ceva, dar nu are nimic de spus. Vorbeşte altă limbă."
Cei care pierd sunt copiii, cărora li se oferă un simulacru de educaţie morală, care nu-i pregăteşte pentru lumea care se schimbă în jurul lor."

8 comentarii:

  1. "BOR ignoră lumea în care se mişcă şi nu înţelege lucrurile care merg prost"... altul care nu intelege nimic... BOR intelege foarte bine lumea in care se misca. D'aia se chinuie sa infiinteze gradinite ortodoxe si sa se studieze ortodoxia in scoli, pentru ca in era internetului daca n-ai spalat pe creier copii la varste fragede si nu-l speli in fiecare an o sa ai un adult ateu, sau macar nereligios.
    Pai ce, suntem in Evul Mediu cand singura sursa de informare era preotul din sat? Nu. BOR stie exact pe ce lume se afla. Aia care vor cooperarea BOR nu stiu pe ce lume se afla.

    RăspundețiȘtergere
  2. @Logosfera.ro
    Înclin să cred că ai dreptate. Cu toate astea legea educaţiei este prost făcută deoarece nu suntem în stare (noi, raţionaliştii) să ne impunem punctul de vedere aşa cum o face BOR. Ne lipseşte vizibilitatea, puterea economică, unitatea ideologică specifică virusului religios, masa critică pentru a mişca majoritatea. Nu blamez, constat. Avem mult de lucru...

    RăspundețiȘtergere
  3. Singura metoda de a contracara pina la desfiintare religia cre(s)tina, in special din scoli unde este o CRIMA ca se preda, este respigerea ei alergica, cu toata forta si cu toate argumentele stiintifice si atee. Acestea pot fi insusite de parinti de pe site-uri si bloguri atee si sunt un adevarat medicament impotriva cancerului numit religie, in special cea ortodoxa-idolatra, cu incinaciuni la IDOLI ca:crucea, desene si lemne pictate, statui,etc..si pupaturi pe oase de morti. Ptiu! da spurcata religie mai aveti!! Cre(s)tinismul ortodox ataca fiinta umana inca de la inceputul vietii pentru a-si asigura o turma cit mai mare si mai docila de "oi" pe care sa le poata prosti si jecmani la maxim, ca sa fie "pastorii" ultra-extra-preafericiti(1 Sam.2:36;Isaia 56:11;61:6,7;1Cor.9:11-14;4:8;16:1-3; 2Cor.9:11,12;Filip.4:18).Popilor le pasa de saraci cum i-a pasat si "dumnezeului"lor, iudeul Yeshua, de saraci, adica DELOC,pentru el contind doar propria sa persoana (Marcu 14:3-7), asa cum au facut si fac toti paranoicii (dinastia Kim Jong...din Koreea de nord, (ex)Jim Jones din Guyana, etc..).Parinti cu copii la scoala, SALVATI-VA COPIII DE LA INDOBITOCIREA CRE(S)TINA PINA NU ESTE PREA TIRZIU. Retrageti-i de la ora de religie/indoctrinare Judeo-cre(s)tina, ca oricum nu acela este drumul spre "rai", care, oricum, NU EXISTA "IN CER", el nefiind altceva decit o inchipuire in mintile superstitioase, "inlauntru lor"(Luca 17:21).In invatamintul cre(s)tinizat elevii nu invata adevarul ci aberatii primitivo-antice. Este o CRIMA ca popii au scos din educatie evolutionismul si l-au inlocuit cu absurdul creationism. Noi, oamenii, sintem "carne", ca verii nostrii maimutele, nu sintem tarina, ca oalele de lut sau ca piticii de gradina, cum spune ABSURDA biblie si NEBUNII de popi.

    RăspundețiȘtergere
  4. @ATEULABSOUT
    Din păcate discursul virulent, cum e al tău, nu atrage. Violenţa, chiar şi în limbaj, respinge şi ridică semne de întrebare cu privire la emitentul ideilor şi nu cu ideile în sine. Această cale este ineficientă.
    Cea calmă, cu demonstraţii şi valori, atrage cu greu, nefiind spectaculoasă şi solicitând mult efort şi inteligenţă din partea celor vizaţi ca şi a mesagerilor.
    Mintea umană simplă funcţionează astfel încât religiile au câştig de cauză. De asta credinţele prind în detrimentul cercetării ştiinţifice. Poate transformarea umanismului şi a ateismului în religie ar fi soluţia, dar ar fi o soluţie de avarie, imorală şi inexistentă în ultimă instanţă, ar schimba o religie cu alta, scopul nu ar fi atins.
    Se pare că Sisif este eticheta noastră de atei militanţi, varianta explicării cu calm a realităţii şi evidenţierea derapajelor religioase fiind cea mai bună soluţie. Fără jignirea credincioşilor şi cu multă răbdare.

    RăspundețiȘtergere
  5. "evidenţierea derapajelor religioase fiind cea mai bună soluţie"

    O fi, insa putina fermitate in tehnica dialogului nu strica, mai ales ca popii o practica si o folosesc ca si un mecanism eficient de a-si impune autoritatea. Sigur ca nici o violenta evidenta a limbajui nu este o solutie, insa se mai infurie lumea, iar asta ar trebui sa dea de gandit celui care vede omul infuriat: "de ce se infurie asa totusi??" Deci iti dau dreptate in principiu, avem nevoie de oameni care stiu sa discute calm, la obiect, insa sa faca fata atacurilor virulente (nu de putine ori) ale obedientilor sau ale clerului, caruia ii va fi amenintata insasi existenta (materiala evident, ca doar asta-i intereseaza si pe ei).

    RăspundețiȘtergere
  6. @Luke
    Ai dreptate în ceea ce priveşte abordarea, personalizată fiecărei situaţii. Se pare că nu ne ajunge inteligenţa logico-matematică (dac-o avem). Ne mai trebuie şi cea emoţională, şi cea socială. Şi un pic de aptitudini artistice pentru vizibilitate şi multă, multă muncă.

    RăspundețiȘtergere
  7. Multumesc Luke, pentru pertinenta apararii. Si d-l Prof... are dreptate, partial, deoarece revolta fata de existenta ABERATIEI, ANACRONISMULUI, EXCROCHERIEI, etc. numite religii, o am atit de mare CA NU LE MAI POT SUPORTA, MA DISPERAAAA !!! Asa cum ma dispera si lipsa de reactie PRACTICA, CONCRETA a ateilor fata de religii, de parca am fi in Evul mediu si am fi arsi pe rug pentru asa ceva. Cu singura "activitate" anti-religioasa DOAR pe Internet, doar cu articole si replici, chiar daca unele sint remarcabile, ca ale Profului de Religie ( ce porecla absurda, fata de context!),nu sintem niciun pericol pentru popi, ci doar niste mascarici de care ei se distreaza intre doua betii, sau orgii, sau...

    RăspundețiȘtergere
  8. "Cu singura "activitate" anti-religioasa DOAR pe Internet" .. se vor face "minuni" pentru ca la ora actuala internetul ofera cea mai mare sursa de informatii, iar clericii se vad in situatia de a raspunde (daca pot) unor intrebari tot mai pertinente si mai documentate ale enoriasilor. Nu am statistici care sa-mi confirme clar asta, insa la cata informatie poti gasi pe net despre aceste subiecte, trebuie sa fi ignorant rau de tot sa nu dai de ele, iar daca e cineva atat de ignorant, nu prea mai are sanse sa fie altfel.
    In plus, nu poti iesi in strada sa te apuci de strigat lozinci de genul "jos popii, jos religia" .. nu tine, pentru ca oricat de puternice is convingerile tale, ale lor sunt cam la fel dar cel mai important este ca e vorba de convingeri ce tin de intimitatea persoanei. Iar constitutia le garanteaza si lor si tie libertatea convingerilor.
    Asadar, eu cred ca aici pe net e cel mai bun loc in care pot fi promovate noile influente culturale, ideologice, nu in strada sau la TV. Aici, folosind combinatia de tehnici ale dialogului care sa produca un impact cat mai eficient pe toate planurile, pentru cei ce au puterea sau macar curiozitatea sa le asculte (citeasca), aici se pot promova cultura, stiinta, morala non-religioasa si combate argumentele teologice care trag inapoi intreaga societate prin efectele lor

    RăspundețiȘtergere

Vă rog să treceţi un "nume", chiar dacă este fictiv.