5 decembrie 2012

Povestea cabliştilor

de Lucian Mândruţă

A fost odată ca niciodată un telespectator. Acest cetăţean se uita zilnic la televizor, pentru că avea gratis la serviciu: era cablist. Şef la societatea de cablu, mai precis.

Uitându-se el mult, mult, ani întregi, a observat că la televizor e multă reclamă, iar într-o bună zi a aflat de la un bun prieten că pentru reclama aceea unii plătesc ca să apară. Imediat s-a dus val-vârtej la contabilitate şi-a început să întrebe în dreapta şi în stânga:

- Aţi văzut reclama aia la Coca Cola? Noi cât am încasat din ea? Dar la Orange? HP? Pateu de ficat? Noul Logan, care depăşeşte orice aşteptări?

- Nimic, şefu', noi nu încasăm nimic din reclamele astea. Noi luăm bani de la abonaţi. Televiziunile încasează.

- Seriooos? Şi cât încasează?

- Pai, să tot fie câteva milioane pe luna la televiziunile astea mai mari!

- Câââât? Pe cablul meu? Şi eu nu iau nimic?

- Nu şefu, că nu-s produse de noi! Îs ale lor show-urile astea! Şi ei taie chitanţă.

- Aşaaa, deci! Bine!

După aceste vorbe, şeful s-a încuiat în birou, fără secretară de data asta, şi n-a mai ieşit de acolo trei zile şi trei nopti. Iar când a ieşit, avea în mână un vraf de hârtii pe care le-a trântit în faţa managementului, la prima şedinţă:

- Băieţi, ăsta e planul nostru de dezvoltare! Urmaţi-l şi ne va creşte ca Făt Frumos, într-un an cât alţii în şapte! Citiţi şi apucaţi-vă de lucru: ne facem şi noi canale, cu show-uri, cu reclame, cu tot ce vrei. De fapt, cu tot ce vrea publicul, bine?

- Bine şefu', eşti extraordinar, cum ţi-a venit ideea asta, incredibil.... a urmat un val de felicitări sincere, ca de la angajat la şef.

Fireşte, planul a fost pus imediat în aplicare, pentru că era al şefului. Societatea a scos banii de la bancă, a cumpărat camere de filmat, lumini, paiete, maşini de teren şi câteodata chiar şi vedete. Oamenii au mai cumpărat şi filme şi documentare, tot ce trebuie la o televiziune serioasă. Şi-au deschis canalele proprii şi şi-au suflecat mânecile şi şi-au pregătit facturierele pentru publicitatea care urma să vină.

Au emis o zi, au emis două, au emis o lună, au emis chiar nouă. Numai că nimeni nu venea să cumpere publicitate. Prin biroul de vânzări proaspăt dotat cu mobilă Bo Concept bătea vântul. Şi, odată cu el, într-o bună zi, a intrat şeful.

- Beeey, ce naiba e aici! De ce-am făcut noi televiziunile astea dacă nu încasăm nimic pe ele? Voi ştiti cât mă costă pe ora de emisie?

- Ştim şefu', dar n-avem ce face. Oamenii nu se uită la ce producem noi, au rămas tot cu ăilalţi. Cică le plac şi nu vor să schimbe pe noi!

- Pai mey proştilor, voi nu ştiţi că orice învăţ are şi dezvăţ? Ia să le tăiem canalele alea la care se uită, că la noi e heblul! Şi să vedem, la cine-o să vină? Nu la noi?

- Ba da, şefu', incredibil, iar ne-aţi salvat cu ideile dumneavoastră!

Zis şi făcut.

Iar povestea se încheie aici cu o morală: Când ai monopol, ai de fapt o licenţă pentru a face lucrurile prost fără să fii pedepsit pentru asta. De aici, capitalismul nu mai poate face nimic.

Însă putem noi. Sigur, dacă n-am fi oameni care s-au obişnuit doar să se uite!
Comentarii
14 Comentarii

14 comentarii:

  1. http://profudereligie.blogspot.ro/2012/12/povestea-cablistilor.html

    RăspundețiȘtergere
  2. Sorry pt faptul ca dau buzna asa nelogat, deaorece scriu de pe tableta (sper sa nu ma confunzi cu cretinul sau cretinii care au postat mesaje in numele meu) dar am vazut ca vorbeai cu asa-numitul Luke mai inainte.
    Ai grija ca omul ala e un impostor imbecil. A intrat ieri la mine pe blog si a inceput sa profereze nenumarate injurii ca un huligan cu 4 clase. Cred ca are ceva la caput deoarece mi-a postat peste 30 de "comentarii" in decurs de cateva ore.
    Si iti spun sigur ca nu a postat altcineva mesaje in locul lui, chiar i-am lasat vreo 2 comentarii nesterse sa se vada cat de penibil poate fi.
    Oricum, l-am raportat ca spam.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Te-ai conectat prin IP 86.126.33.48 în localitatea Brădeşti, jud. Dolj. Nu eşti acest godless1859. Mai încearcă!

      Ștergere
    2. Băi figură, tu chiar ne crezi proşti pe toţi, asta mi-am dat seama, dar necazul cel mare e că nu-ţi merge! În mod sigur există soluţii şi pentru figuri de ceară ca tine.

      Ștergere
    3. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
    4. Vad ca se tot baga imbecili anonimi ca sa "comenteze". Mai pseudogodless, daca ai fi reusit s-ati scrii numele cu albastru, poate lumea nu-si dadea seama ca esti un troll.
      Tie ti-ar place sa-ti faca tie asa altcineva?
      Mi-ar place ca fiecare s-asi vada de treba, pt ca altfel lumea e indreptatita ca sa critice gesturile care le faci tu.
      Cine se baga sa afirme ceva, trebuie sa aduca dovezi pt afirmatiile care le face.
      Dute frate sati versi fustrarile la alte mase.

      Ștergere
    5. "am să repet faptul că mie nu îmi place cum pun problema NICI cei de la Discovery!"
      In ce priveste RDS vs Discovery, chiar cred ca e mai bine ca canalele Discovery au fost inlocuite cu History. Eu cred ca History are mai mult succes cu programele care le difuzeaza.

      Ștergere
    6. @ Profule
      Pe blogu tau nu se face cunva o flirtrare pe numele alese de diversi anonimi asrfel incat sa nu fie identic cu numele tau? Nu de alta da am vazut ca au mai fost in trecut anonimi inbecili care au incercat sa posteze sin numele tau. Ca sint multi fustrati care nu aduc deloc argumente pt afirmatiile care le fac.

      Ștergere
  3. "Când ai monopol, ai de fapt o licenţă pentru a face lucrurile prost fără să fii pedepsit pentru asta"

    Licenţa probabil că o ai, dar nu înseamnă în mod automat că lucrurile se vor întâmpla. Poate că programele acelea cu Digi nu sunt neapărat cele mai reuşite, poate că sunt comparabile, poate mai bune. Nu pot decât să apreciez de la nivelul meu (care nu este profesionist) şi să îmi formez o părere, dar Profule.. există alternative, nu e monopolul aşa de negru încât să nu poţi să-l şuntezi, la nivelul de consumator.

    Dacă greşesct, îmi asum, însă ca să fie clar, am să repet faptul că mie nu îmi place cum pun problema NICI cei de la Discovery! Şi chiar dacă NICI cei de la RDS nu-s "sfinţişori", de data asta cred că şi-au jucat cartea corect.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Monopolul este o poziţie de forţă. Monopolul nu oferă posibilitatea alegerii şi de asta este dezavuat în societăţile corect structurate ce au legi antimonopol. În cazul în speţă monopolul este deţinut de RDS RCS, nu de Discovery. Greşeala pe care au făcut-o cei de la Discovery este că nu au înghiţit în sec când RDS RCS le-a pus pumnul în gură. Iar eu, principial, voi fi de partea antimonopol întotdeauna.

      Ștergere
    2. "Monopolul este o poziţie de forţă."
      În principiu sunt şi eu cam de aceeaşi părere! Dar revin: DACĂ e monopol! Poate în ce priveşte situaţia cablagiilor ei au o poziţie de monopol, mai ales în anumite localităţi, dar televiziunea nu trebuie obligatoriu transmisă prin cablu, iar pe satelit te rog să mă crezi că RDS nu deţine monopolul, chiar dacă probabil au numărul de abonţi cei mai mare. Dar şti de ce au mai mulţi?? Tocmai din cauza canalelor Digi sportive! Aşa că de asta îţi şi spuneam, poate morala o fi ea bună, dar povestea nu se potriveşte mereu.

      Ștergere
    3. Ne cam dăm cu părerea. Pentru o asemenea informaţie trebuie să avem ceva studii de piaţă. Sau am putea să calculăm băbeşte. Dacă au audienţă la canalele respective au şi publicitate în ele. Au? Deşi nu urmăresc canalele sportive, ca părere a unor cunoscuţi ce urmăresc aceste transmisiuni a ajuns la mine informaţia că se preferă Eurosport mai mult. Pe de altă parte atitudinea de a se substitui propriilor furnizori este o activitate de monopol prin definiţie, în care respectivul doreşte să deţină toate frâiele.

      Ștergere
    4. Nici nu au cum să aibă o audienţă constantă, sportul se urmăreşte doar când există competiţii, în rest nu. Oricum discutăm după ureche amândoi, uite un link unde se face o analiză interesantă (zic eu):
      http://www.riscograma.ro/7195/sfarsitul-socialismului-cultural-partea-i-discovery/

      Ștergere
    5. Interesantă analiza. Am remarcat că Discovery era prima televiziune de documentare, iar pachetul total, cu Science, Animal Planet, ID şi World, cu siguranţă depăşea orice alte sisteme de gen (Viasat, National Geographic). O altă remarcă vis-a-vis de subiect este calitatea emisiunilor, în speţă tipul (nu valoarea) de emisiune: documentarul de ştiinţă, lucru ce oricum iese din ceea ce înseamnă "comercial". De fapt asta este adevărata mea mâhnire, ştiinţa este aruncată la coş fără remuşcări. Cât este vina fiecăruia contează mai puţin.

      Ștergere

Vă rog să treceţi un "nume", chiar dacă este fictiv.