1 iunie 2010

Eliminaţi religia din şcoală

Religia trebuie să fie o opţiune personală, studierea unei anumite religii în regim confesional trebuie făcută în cadrul bisericii sau grupului religios, şi nu în cadrul şcolii. Şcoala trebuie să se ocupe de ştiinţă, iar religia predată confesional nu este ştiinţă. De altfel religia predată confesional este un act de prozelitism şi intimidare religioasă îndreptată împotriva elevilor de alte confesiuni sau care nu au religie.

În cadrul orelor de religie se face notarea elevilor, lucru ce duce la aberaţii: subiectivismul accentuat al notării, care este cuprins între "nivelul" credinţei manifestat de către elev şi volumul de informaţie acumulat. În caz contrar notarea este doar o modalitate de a majora media generală, ceva de genul: dacă ai ascultat măcar ai 10, poate ceva-ceva tot se prinde.

Discriminarea datorată opţiunilor religioase este prezentă în chiar structura sistemului de învăţământ prin faptul că elevii ce optează să nu urmeze orele de religie sunt dezavantajaţi la admiterea la liceu. De exemplu un elev ce are 10 medii ce totalizează 70 şi nu urmează ora de religie are media anuală 7. Colegul său, care are aceleaşi medii la celelalte materii, plus 10 la religie are media anuală 80:11=7,27.

Deşi programa şcolară prevede ca obiectiv încurajarea toleranţei religioase realitatea este că o religie nu poate sublinia faptul că o altă religie sau lipsa vreuneia este la fel de bună ca şi ea. Astfel dezideratul toleranţei este în realitate un motiv de a trasa în mintea copiilor delimitări de tipul "noi versus ei", respectiv de a arăta cât de (in)tolerantă este religia respectivă cu "rătăciţii".

Susţinerea tezelor neverificabile cu privire la originea vieţii şi a omului reflectate în religii induc în mintea tinerilor ideile greşite că teoriile ştiinţifice sunt "doar" nişte teorii, fără să mai conteze adevărul, ci credinţa. Religia intră aici în contradicţie directă cu descoperirile ştiinţifice şi cu materii precum istoria, biologia, geografia, fizica, chimia şi nu în ultimul rând, filosofia. Astfel ştiinţa este aruncată la gunoi.

Morala religioasă "impusă" prin orele de religie, unde se subliniază factorul autorităţii ("porunca" divină) îndepărtează copiii de posibilitatea de a analiza şi de a deduce avantajele şi corectitudinea moralei reale, umaniste. Această "autoritate" în realitate îndepărtează tinerii de principiile morale deoarece nu au avut ocazia de a analiza şi "critica" profilul etic uman, religia nu le dă şansa de a deduce.

Una dintre cele mai puternice metode de promovare este afişarea timp cât mai îndelungat a unui mesaj. Acesta primeşte credibilitate, ca fiind ceva de la sine înţeles şi acceptat indiferent de ceea ce reprezintă. Icoanele afişate în clase nu sunt altceva decât metode ilegale de prozelitism, reclame deşănţate a "religiei" majoritarilor ortodocşi.

Falsa impresie că religia nu este obligatorie. Deoarece din start toţi sunt, din oficiu, înscrişi la orele de religie ortodoxă, mai apare o ilegalitate: solicitarea publică, în scris, pentru a nu urma aceste ore. Este ca şi cum am striga pe stradă, forţaţi de către alţii, că nu suntem ortodocşi. Chiar dacă se întâmplă acest lucru, elevul respectiv tot în clasă va sta, pentru că altă opţiune nu prea are. Asta dă apă la moară profesorilor de religie (propagandişti) de a sublinia "rătăcirile". Şi fiind profesori nimeni nu le prea poate răspunde în timpul orei (ceilalţi elevi nu riscă să fie luaţi la ochi).

Manifestările şcolare însoţite de ritualuri şi slujbe transformă şi converteşte sensul acestora. Totodată transmite în forţă mesajul: religia s-a infiltrat în viaţa şcolară, totul trebuie să se desfăşoare cu acceptul ei, al Bisericii Ortodoxe Române...
Comentarii
43 Comentarii

43 de comentarii:

  1. Ora de religie e o bătaie de joc la adresa elevului...mafia bisericească își caută adepții încă de pe băncile școlii. Probabil în curând se vor începe și cursurile cu rugăciunea ”Tatăl Nostru”...

    RăspundețiȘtergere
  2. Foarte bine spus.

    Ca fapt divers, are cineva o lista cu argumentele PRO religie in scoala? Sau a fost doar bagata asa ca un favor expres pentru BOR?

    RăspundețiȘtergere
  3. Aici e vorba de mafia statala mai ales, nu de aia bisericeasca. Mafia bisericeasca nu ar fi putut sa introduca singura religia in scoli.

    RăspundețiȘtergere
  4. @godless

    Păi dacă nu ar fi ”tătucul” stat, ce ar mai avea zestre biserica ? S-au înțeles după principiul ”o mână spală pe alta” - Statul și Biserica, în frunte cu Marele Proxenet Porc-Fericit Dănuț, sunt complici în prostituarea maselor - iată pornocrația!

    Poate respectivele mase se vor întreba cine le mânâncă pensiile când vor vedea Catedrala din Giza cum se ridică vis-a-vis de Casa Poporului.

    RăspundețiȘtergere
  5. @ZDragomir - Patriarhia vorbește despre ”valorile integratoare ale disciplinei religie.” - șablonul cu ”poporul creștin” oare ? Unde ar vrea să ne ”integreze” BOR-ul ? Nu poți avea un stat doar pentru o anumită categorie de cetățeni...în ritmul ăsta, tare mă tem că o să ajungem cu Dănuț în frunte la ideologia fascistă. Dacă nu suntem deja prin preajmă...

    RăspundețiȘtergere
  6. ora de religie inlocuieste ora de ISTORIE in scoli,RUSINE!

    RăspundețiȘtergere
  7. @Anonim
    Adevărat. Câteodată înlocuieşte şi orele de biologie, anatomie sau genetică, astronomie, geografie sau geologie şi mai ales cele de filosofie. Dar este greu să se ia taurul de coarne...

    RăspundețiȘtergere
  8. @ Profu` de religie

    Mi-am deschis blog, vă invit cu drag să-l vizitați și comentați.

    http://prometescu.blogspot.com/

    RăspundețiȘtergere
  9. Numai prostii vorbiti.
    Nu stiu daca aveti un geamantan cu elucubratii de genul asta...
    Sa stiti si voi, daca atat de inculti sunteti: IN TOATE TARILE CIVILIZATE SE STUDIAZA RELIGIE IN SCOLILE PUBLICE!!

    RăspundețiȘtergere
  10. Dacă prin ”țări civilizate” te referi la Arabia Saudită sau Iran, perfect de acord.
    Dar dacă te referi la țările occidentale să știi că propaganda religioasă este strict interzisă în școli.
    Cum spunea Profu', religia ar trebui să fie studiată printr-o perspectivă analitică, obiectivă, nu prin prozelitism, care se face prin pactul bisericii ortodoxe cu statul, subjugând mințile copiilor la ignoranță crasă...

    Uite unde poate ajunge discursul schizo-religios : http://www.tlp.ro/2010/06/antisemitism-ortodox-ii.html

    RăspundețiȘtergere
  11. Acum, ca stii ca ma refer la toate tarile din Europa, dupa cum arat foarte clar in articolul http://adrianarvunescu.wordpress.com/2009/12/27/separatia-dintre-biserica-si-stat/ ,
    poti sa iti schimbi propaganda in "Predati religie in scoli in stil european!"

    RăspundețiȘtergere
  12. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  13. Religia nu trebuie să influențeze politica în nicio măsură. Ia exemplu situația din Orientul Mijlociu... Prin îndoctrinarea elevilor cu religie în școli statul caută să obțină o iluzie numită ”unitate națională”. Dar de cele mai multe ori, obține numai intoleranță și promovarea discriminării. Poți foarte bine să-ți îndobitocești copii acasă sau în școli private - un stat nu trebuie să existe doar pentru o anumită categorie de cetățeni!

    RăspundețiȘtergere
  14. Ce bulangiu esti, Prometescu! Am primit pe mail postul tau pe care l-ai sters:)
    Sunt de acord ca religia nu are nicio treaba cu politica. Dar tu faci falsa dihotomie in "Orientul Mijlociu", unde... asta-i civilizatia, puternic teocratizata, deci religie=politica.
    La noi e...cat de cat, democratie:)
    Statul asigura sprijinul TUTUROR cultelor pentru organizarea orelor de religie si alternative in scoli.
    De vreme ce covarsitoarea majoritate a cetatenilor sunt de acord cu ora de religie, statul nu trebuie sa existe pentru o anumita categorie de cetateni, ateistii.

    RăspundețiȘtergere
  15. Măi Adi, tot nu ai înțeles...
    Pe vremea când stalinismul era și cult și ideologie politică, în școală se preda socialismul științific și se învăța despre Congresele PCR. Acum se predă religia și se învață dogmele ortodoxismului.
    Noi doar ne prefacem că trăim într-o democrație. E doar un termen. Poți la fel de bine să-i spui oligarhie, kleptocrație, plutocrație...

    - Dacă majoritatea populației e de acord cu fascismul asta nu înseamnă că are dreptate...Știi poate că Hitler a ajuns la putere prin mijloace democratice, populiste. Și asta înseamnă populismul de fapt - să dai poporului ceea ce el cere chiar dacă asta îl va distruge. Tind să cred că există chiar și un cerc vicios între conducători și conduși : masele iraționale găsesc în minorități(evrei/masoni/unguri/țigani, hinduși,etc) țapii ispășitori ai situației politice sau economice din țară; politicienii demagogi și populiști încadreaza în discurs temele respective, iar acestea sunt inoculate unor noi minți credule prin intermediul mijloacelor de propagandă.

    - Iar statul român nu oferă tuturor cultelor aceleași oportunități ca și religiei majoritare. Te contrazici singur și îți demaști bigotismul.

    RăspundețiȘtergere
  16. N-am vazut unde ti-ai schimbat titlul propaganzii in "Predati religie in scoli in stil european!"...
    In legatura cu Hitler... hello, ingineria sociala!
    Hitler a ajuns la putere in mod democratic, dar a confiscat statul... sa nu uitam, in mod criminal, l-a ucis pe presedinte!! Combinat cu starea de razboi... a desfiintat democratia...probabil pe fondul imperfectiunii sistemului constitutional german...care tocmai venise dupa monarhie. Deci...nu prea putem trage acelasi concluzii, daca nu privim faptele corect, in profunzime.
    Democratia este un sistem politic REPREZENTATIV, adica oamenii isi aleg reprezentanti... sa ii reprezinte! Adica, daca oamenii vor religie in scoala, iar guvernu nu le da religie in scoala, oamenii schimba guvernul. Asa functioneaza democratia.
    Monarhia, teocratia sau dictatura sunt sisteme autoritare! Acolo exista un "lider suprem", reprezentantul lui Dumnezeu, parintele poporului, imparat etc. care decide el ce e binele poporului.

    RăspundețiȘtergere
  17. Și iată-l din nou pe trollul/attention whore-ul de serviciu Arvunescu care cere ca după tipar să faci modificări în blog.

    Urmează să ceară să tai din comentariile celor ce-i sunt împotrivă, să-și facă în continuare la blogul lui penibil și apoi să înjure ca-n birt.

    Eu zic să-i curmi suferința de-acum profule.

    Cred că știi deja de treaba asta, da' vreau să mă asigur

    http://zergu-si-credinta.blogspot.com/2010/05/cum-arata-un-troll.html

    RăspundețiȘtergere
  18. prometescu sper ca nu e o aluzie la prometeu ca tu nu ai nici in clin nici in maneca cu el . trebuie recunoscut faptul ca peste tot sunt uscaciuni , in toate domeniile dar asta nu inseamna ca fiind un popor majoritar ortodox sa ne batem joc de el. iar prozelitismul este interzis prin lege si la noi pe cand cultele noi pe care mie imi place sa le zic pe nume si anume secte fac prozelitism in masa deci unde este legea....... nu am vazut nicaieri un ortodox sa faca pozelitism . deci hai sa ne vedem lungul nasului. sarbatori fericite!

    RăspundețiȘtergere
  19. @sarbatori fericite!
    Prozelitismul ortodox se face cu patalama de la forul politic, prin lege, încă de pe băncile şcolii. Puţin a lipsit ca ortodoxia să fie declarată politică de stat şi cine nu se încadra în dogmă să fie trimis "la canal".

    RăspundețiȘtergere
  20. bravo ateilor! nici nu vreau sa ma intreb ce vreti sa puneti in locul religiei... poate ore de pornografie, lectii de medicinaeventual poate invatati sa va injectati(droguri), tactici militare pt huliganismul din voi, s .a. sa va dea Dumnezeu minte intai sa va albiti voi de fpacate si apoi sa aruncati cu pietre

    RăspundețiȘtergere
  21. sa crapati cu tot cu invidia din voi

    RăspundețiȘtergere
  22. daca nu sunteti eretici atunci sunteti psihopati

    RăspundețiȘtergere
  23. @Anonim (bănuiesc că toate comentariile de mai sus sunt ale aceleiaşi persoane - de ce dracu' nu vă scrieţi un "nume")
    În locul orelor de religie confesională (îndoctrinare şi dresaj antiştiinţific) se pot face ore de istorie a religiilor şi a artelor, de cultură filosofică, de etică şi morală. Acestea ar încuraja toleranţa, spiritul civic, respectul pentru cunoaştere, gândirea logică şi simţul artistic etc.

    Eretic - cel ce susţine o erezie - cel ce nu este de acord cu o religie. Toţi suntem eretici odată ce nu suntem de acord cu religiile celorlalţi (inclusiv tu).
    Psihopat - cel ce se raportează eronat la mediu şi consideră reale situaţii şi personaje inexistente (Satana, Dumnezeu, îngeri, Sfântul Duh, spiriduşi, zâne, balauri, duhuri, zei etc) lucru ce duce la tulburări de afectivitate (violenţă, ură, intoleranţă, frică, iraţionalitate etc).

    RăspundețiȘtergere
  24. bai dar dobitoc mai esti( asta cu articolul), pai fraierica religia te invata sa fi bun si cinstit cu semenii tai, dar tu esti pre prost sa intelegi

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aș fi făcut eu o listă, dar deja există cu felul în care religia te învață să fi bun, mai ales în cartea de căpătâi a religiei creștine:
      https://sites.google.com/site/enciclopedialuicoman/ateism/contradictii-ale-bibliei/crime-in-biblie
      Mai adaug doar asta: Luca 14:26 "Dacă vine cineva la Mine şi nu urăşte pe tatăl său şi pe mamă şi pe femeie şi pe copii şi pe fraţi şi pe surori, chiar şi sufletul său însuşi, nu poate să fie ucenicul Meu."

      Ștergere
  25. @Anonim (ăsta cu "bai da dobitoc mai esti")
    Religia are pretenţia că te învaţă de bine, în realitate se foloseşte de iluzia bunătăţii tale pentru a supravieţui ca structură socială. Şi pentru asta, deşi nu îţi dai seama, te transformă exact în inversul a ceea ce declari că vrei să fii, respectiv într-o persoană incapabilă de gândire, intolerantă, violentă şi vulgară. Exemplu sunt cuvintele tale la adresa mea.

    RăspundețiȘtergere
  26. mai fratilor dupa ce ca ani de-a randul comunismul a eliminat Religia din scoala acum facem si noi aceeasi prostie? Eu sunt profesor de Religie la o scoala generala sunt de acord ca programa de Religie e cam ciudata dar eu unul fac rabat de la ea incerc sa fac alte lucruri folositoare pentru copii.Stiti ce incantati sunt cei mici de Religie! Daca nu stiti aflati de la mine .Ce sa te transforme in rau mai tontule de mai sus nu crezi atunci taci ca nu te obliga numeni sa vb nu mai vb de rau pe Dumnezeu ca o sa vezi ce patesti mai tarziu.Macar ai bunul simt si taci eu pe Istoria care se invata la scoala nu dau 2 bani e falsa fratele meu am fost controlati de Masoni mereu asa ca taci . pentru toti paganii de pe pagina asta care vb de rau religia as putea sa va pun sa cititi psalmul 108 sa vedeti ce puteti pati sau o sa ma rog la BISERICA pentru voi sa nu va mai rataciti!pentru a discuta dati com..

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

      Ștergere
  27. olteanu florin e numele meu

    RăspundețiȘtergere
  28. tot eu sunt lasati comentariile cu privire la religie daca nu aveti o viata buna macar istoria religiilor e ok dar nu e de ajuns am facut in facultate mi-a placut dar sa stii ca nu e educativa neaaparat daca le vb copiilor de mayasi , incasi de cum jertfeau ei prea mult eu cred ca o sa-i influentezi negativ vb liu Lucian Blaga eu nu strivesc corola de minuni a lumii..

    RăspundețiȘtergere
  29. asta care ai facut blogu de ce l-ai numit asa ca nu esti tu profu de religie universal mai bn scriai eu sunt cutare prof de religie sa stii ca ne fc de ras nu toata lumea impartaseste ideile tale oculte du-te tata la satanisti daca vrei sau la mormoni ...

    RăspundețiȘtergere
  30. @olteanu florin
    Comunismul nu a eliminat religia din şcoală, ci a înlocuit religia creştin-ortodoxă cu propria sa religie. Vezi aici: http://profudereligie.blogspot.com/2009/10/comunismul.html
    Despre ce înseamnă profesor de religie ai răspunsul meu aici: http://profudereligie.blogspot.com/2012/02/profesorii-de-religie.html
    Zi că nu-i aşa cum am descris eu...

    RăspundețiȘtergere
  31. Alt anonim

    Doresc sa subliniez cateva aspecte, fiind deschis la orice fel de dialog, in limitele decentei si ale respectarii credintei si constiintei interlocutorului:

    - in cadrul orei de religie nu poate fi vorba de prozelitism, pt ca la oara participa cei ce fac parte dintr-un cult anume, deci nu elevi ce sunt straini de respectivul cult
    - fiecare cult are dreptul de a preda religia in scoli de stat pt elevii ce fac parte din acel cult, asadar in scoli nu exista numai profi de religie crestin-ortodoxa
    _ faceti , va rog, diferenta intre ora de religie si opiniile pe care le aveti despre preoti (popi) in general
    - daca este ceva in neregula cu aceasta ora, nu este vinovata ora in sine, ci unii profesori de religie inculti si cu "ochelari de cal"
    - religia si stiinta sunt 2 modalitati de viziune umane asupra lumii , avand acelasi scop (dezvoltarea umanului si intelegerea a ceea ce suntem )

    RăspundețiȘtergere
  32. @Alt anonim
    - în cadrul orelor de religie este vorba de prozelitism pentru că acele ore sunt de catehizare (o altă formulă, dragă habotnicilor, a termenului de îndoctrinare). Pe lângă asta se vine cu aberanta idee că la catehizare, din oficiu, toţi copiii sunt înscrişi, ca şi cum toţi sunt din start de o anumită religie.
    - chiar dacă declarativ orice cult poate să propună proprii profesori şcolilor, în afară de "majoritari" nici un alt cult nu ar putea obţine un număr suficient de cursanţi. Dar asta contează prea puţin. În şcoală singura opţiune morală de prezentare a religiei este cea cu privire la istoria religiilor. Îndoctrinarea nu are decât să şi-o facă fiecare acasă sau la propria biserică.
    - diferenţa pe care o fac este între ora de religie privită ca spectacol spiritual al omenirii, analiză a fenomenului religios şi istorie a credinţelor şi ideilor religioase versus catehizare deşănţată organizată de cea mai puternică biserică din România.
    - neregula orelor de religie sunt chiar orele în sine, structurate împotriva a ceea ce înseamnă valori umane. Orele de catehizare distrug capacitatea de analiză, frâng curiozitatea înnăscută a copiilor, diavolizează ceea ce nu se doreşte a fi înţeles şi oferă iluzii ca fiind adevăruri. Aceste fapte sunt crime împotriva conştiinţei copiilor. Cât despre profesorii de religie ai caracteristicile breslei aici: http://profudereligie.blogspot.com/2012/02/profesorii-de-religie.html
    - diferenţa între religie şi ştiinţă este ca cea dintre faptul că pământul este plat în religie şi rotund în realitatea evidenţiată prin ştiinţă. Pe când religia îşi arogă dreptul de a controla umanitatea inventând-ul pe Dumnezeu ştiinţa nu are nevoie de divinitate pentru a prezenta realitatea. Scopul religiei este acela de a se prezerva (conserva) în fricile şi nevoile noastre, şi nu cel de a le rezolva cum încearcă cunoaşterea ştiinţifică. Deci nu, nu pot fi puse pe acelaşi plan. Este ca şi cum ai pune în acelaşi plan sinuciderea intelectuală în schimbul unei iluzorii mântuiri.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. <> ( PILDELE LUI SOLOMON)

      Ștergere
    2. Când El a întemeiat cerurile eu eram acolo; când El a tras bolta cerului peste faţa adâncului,
      28. Când a întărit norii sus şi izvoarele adâncului curgeau din belşug,
      29. Când El a pus hotar mării, ca apele să nu mai treacă peste ţărmuri şi când El a aşezat temeliile pământului,
      30. Atunci eu eram ca un copil mic alături de El, veselindu-mă în fiecare zi şi desfătându-mă fără încetare în faţa Lui;
      31. Dezmierdându-mă pe ROTUNDUL PAMANTULUI Lui şi găsindu-mi plăcerea printre fiii oamenilor.

      Ștergere
    3. <<- diferenţa între religie şi ştiinţă este ca cea dintre faptul că pământul este plat în religie şi rotund în realitatea evidenţiată prin ştiinţă.>>

      Zi-se profu' de religie . Se pare ca Solomon era de alta parere !

      Ștergere
    4. Deloc, dragul meu anonim. Aceste cuvinte au fost introduse în bibliile vestice de curând, prima dată în cea a lui James, abia după ce Magelan a demonstrat, ocolind Pământul, că acesta este rotund. În cele româneşti a fost introdusă noua formulare abia în secolul XX. De, noi suntem mai întârziaţi. Vezi aici demonstraţia: http://profudereligie.blogspot.ro/2011/11/biblia-geneza-si-metamorfoza-v.html

      Ștergere
  33. @Olteanu Florin
    Iata cateva citate din Psalmul 108, care sunt foarte "revoltatoare", irationale si fantile:
    "Sa fie zilele lui putine si dregatoria lui sa o ia altul"
    "Sa ajunga copiii lui orfani si femeia lui vaduva" (apropo, ce vina au copii? Nu stiai ca la satanisti e o regula de aur: "Sa nu faci rau copiilor mici"?. Asta include si a provoca rau fizic sau doar gandindu-te la aceasta treaba, adica exact cum ati spune voi "cu gandul")
    "Sa fie stramutati copiii lui si sa cerseasca; sa fie scosi din curtile caselor lor"
    "Sa smulga camatarul toata averea lui; sa rapeasca strainii ostenelile lui"
    "Sa nu aiba sprijinitor si nici orfanii lui miluitor"
    si restul se poate citi...

    RăspundețiȘtergere
  34. am observat un fenomen interesant : orele de religie nu sint niciodata puse ultimele. cu siguranta, fara a parea adepta teoriei conspiratiei, aceasta este o stratagema pentru obligarea elevului de a asista, nolens volens, la ora de indoctrinare. poate-poate se va prinde ceva ...
    fiul meu a intrat in clasa I, si una din primele miscari pe care le-am facut a fost de a depune cerere pentru scutire de la religie. bineinteles, consternari si indignari peste tot in jurul meu. secretara a mers pina intr-acolo incit sa-mi spuna, voalat (desi nu stiu cit de voalat poti spune asta unui parinte), ca sint o mama iresponsabila. imi asum 'pacatul' :) cu toata responsabilitatea, pentru a pastra inocenta, inventivitatea si curiozitatea fireasca a copilului meu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu este adevărat că orele sunt intenționat puse la mijlocul orarului. Nici nu ar avea cum. De exemplu la fata mea, în afară de un semestru, ora de religie a fost prima sau ultima. Deocamdată, e în clasa a IX-a și numai din clasa a V-a am descoperit mârșăvia catehismului, când a avut posibilitatea să-mi spună că nu coincide ce învață la celelalte materii (biologie, istorie) cu ce învață la religie. Rețetă legală cu privire la soluțiile părinților ce nu doresc să-și îmbolnăvească copiii cu virusul religiei am încercat să dau în ultimul meu articol: http://profudereligie.blogspot.ro/2012/09/formular-cerere-scutire-religie.html. De exemplu pot participa la o clasă paralelă, la o altă oră, mai potrivită cu personalitatea lor și dorința părinților.

      Ștergere

  35. Îmi e totuşi imposibil să înţeleg pe ce se bizuie alergia unora la ideea însăşi a unei educaţii religioase cuviincioase. Bine condusă, ea nu poate decît să consolideze educaţia pură şi simplă, să-i dea anvergură şi temei. Ce e rău şi urît în marile texte sacre ale lumii? Ce tip de anestezie intelectuală te poate face să priveşti chiorîş spre Upanişade şi spre Coran, spreCanonul Buddhist şi spre Biblie? Ce specie de anestezie sufletească poate anula savoarea marilor mistici de pretutindeni? Cît trebuie să fii de simplificat lăuntric, ca să nu percepi amploarea nelumească a reflexiei teologice, a efortului ascetic, a aspiraţiei ultime? Şi cît de smintit trebuie să fii că să te simţi atins în demnitatea raţiunii tale de vecinătatea lui Lao-tse, a lui Shankara, a Sfîntului Augustin, a Magistrului Eckhart, a lui Pascal, a lui Vasile cel Mare sau a lui Grigorie Palama? Mi se va spune că sînt mai „ecumenic“ decît o îngăduie rigoarea confesională şi că educaţia religioasă autohtonă păcătuieşte tocmai prin refuzul unei astfel de deschideri. Se poate. Dar, pe de altă parte, e perfect firesc să începi cu „preajma“ ta, să deschizi mai întîi uşa frecventată de aparţinătorii lumii tale. E firesc să fii instruit mai întîi asupra ambianţei în care te-ai născut, să-i pricepi metabolismul, istoria, rostul. Nevoia de a înţelege ce înseamnă slujba Învierii, la care participi din copilărie, e, pînă una-alta, mai acută decît nevoia de a înţelege ritualurile vedice. Evident, cei de altă confesiune trebuie să aibă libertatea de a opta. Pentru ceilalţi însă, a face din cultura religioasă o îndeletnicire facultativă e a le oferi o libertate riscantă. Aud mereu că, prin educaţia religioasă din şcoală, se inculcă „victimelor“ o „ideologie“ gata făcută, pentru care nu li s-a dat şansa liberei alegeri. E un principiu pedagogic aiuritor. Dacă toţi copiii ar fi invitaţi să aleagă „liber“ între şcoală şi joacă, probabil că majoritatea ar alege joaca. Cum de nu se găseşte nimeni care să protesteze că bieţii elevi sînt obligaţi la o disciplină pe care n-au ales-o de bunăvoie? Faptul de a învăţa ce înseamnă liturghie, împărtăşanie, euharistie, agneţ, spovedanie, icoană ş.a.m.d. nu duce necesarmente la prizonierat confesional, bigotism sau hirotonisire. E plină lumea de atei născuţi în medii pioase. Ca să nu mai spun că, fără educaţie religioasă, nici ateu nu poţi să fii cu adevărat: rămîi doar captivul unei iraţionale idiosincrasii. Vrem libertate de opţiune? Atunci să proclamăm orice formă de învăţămînt drept facultativă. Nu m-a întrebat nimeni dacă vreau să studiez, în liceu, chimia organică. De ce m-ar întreba dacă vreau să studiez religia? La această întrebare nu există decît un singur răspuns: spre deosebire de chimia organică, religia e un „opium“... S-o trecem atunci, pe urmele lui Marx, la studiul opiaceelor. Deocamdată, nu mi-e clar de ce studiul religiilor e o „intoxicare“ insidioasă, iar propaganda antireligioasă nu. De ce s-ar interzice copiilor dreptul la o instrucţie completă, dreptul de a fi liberi în cunoştinţă de cauză şi, mai ales, dreptul de a fi bine educaţi nu prin decret social, nu pe bază de etichetă convenţională, ci prin participare la ordinea mai subtilă a lumii, pe care secularizarea o pune, arogant şi ignar, între paranteze?

    (apărut în Dilema veche, nr. 220, 3 mai 2008)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce prezintă domnul Pleşu în articolul său este în teorie, în practică nu se face educaţie religioasă ci îndoctrinare religioasă, catehizare. Deci domnul Pleşu vorbeşte despre ceea ce crede dumnealui că este în şcoala românească şi nu despre ce este în fapt. În România nu se fac ore de istorie a religiilor sau de analiză a fenomenului religios, cu care sunt perfect de acord de altfel.

      Ștergere

Vă rog să treceţi un "nume", chiar dacă este fictiv.