28 ianuarie 2014

Noile religii - ateismul VI

Homo religiosus nu se leagă intinsec de o divinitate sau de ideea de sacru, ci de ritualizarea existenţei sale.

Şi homo religiosus suntem toţi, atei şi teişti deopotrivă, fie că ne dăm sau nu seama de asta. Pentru că nevoia de ritual este "genetică", ca şi cum ar exista o genă care ne face să acceptăm şi să practicăm un anumit comportament. Comportamentele sunt avantajoase, ne oferă posibilitatea de a acţiona cu şanse pozitive fără a trece prin cheltuitorul efort de a aduna dovezi şi a gândi fiecare etapă. Iar comportamentele structurate devin ritualuri. Ateii nu fac excepţii, dimpotrivă.

De curând comunitatea vocală a ateilor şi agnosticilor de prin România a primit o lovitură ce i-a pus într-o poziţie de vulnerabilitate: a dispărut principala platformă de comunicare - grupul Atei & Agnostici Români de pe Facebook. Şi ca orice homo sapiens religiosus au început să caute răspunsuri, iar dacă acestea nu existau, le inventau. Vina nu este una capitală, face parte din natura umană, numai că natura umană nu este construită pentru a fi raţional pură ci pentru a supravieţui în mediul naturii sălbatice. A fost prea puţin timp pentru evoluţie ca structura predispusă spre a accepta manipularea să fie dizolvată, să devenim cu adevărat logici. Poate nu vom deveni niciodată aşa, nu mai sunt motive pentru ca evoluţia noastră să continue.

Dar nu despre asta e vorba ci despre "zestrea religioasă" a ateilor.
Prima reacţie a fost cea de perplexitate, de parcă regulile existenţei în mediul respectiv, călduţ şi rotund delimitat, sunt imuabile şi eterne. Fals. Acest concept este de sorginte religioasă şi toţi îl avem până în momentul în care conştientizăm finalitatea, moartea. Iar asta, conştientizarea finalităţii, duce la următoarele luări de poziţie, tot cu specific manipulant şi de sorginte religioasă: trebuie găsit vinovatul şi pedepsit.
Este vital ca vina să nu fie a ta sau a colegului în ale dogmei ci a străinului, a celui altfel, a duşmanului. Şi au fost identificaţi câţiva. Cu doi am vorbit atunci, erau speriaţi şi au retractat orice implicare, de altfel unul dintre ei nu mai este de găsit pe facebook. Nici nu contează dacă aveau sau nu vreo vină, importantă e ideea care a încolţit în mintea celor ce se cred raţionali: Să-i linşăm! Defectuoasă gândirea de tip "cine nu e cu noi e împotriva noastră".

A doua reacţie este de prevenire a unor viitoare derapări, de sistematizare ritualică. I-am îndepărtat pe duşmanii din exterior, acum să-i îndepărtăm şi pe cei din interior. Iată ce zice cineva: Deși e grup închis, cumva, printre noi, s-au strecurat niscaiva habotnici. Foarte sigur se află aici doar pentru a raporta.
Deoarece orice creștin care se respectă nu va blasfemia în vecii vecilor numele sfintei fantome în care crede, propun administratorilor să ceară din partea membrilor o "dovadă de necredință". Orice blasfemie e acceptată ca tichet de intrare.

Binenţeles că aceste manifestări sunt extremele, colegul de mai sus a fost luat la mişto de mulţi, dar predispoziţia pe care o avem de a folosi scurtăturile în loc să evaluăm fiecare caz în parte ne predispune la sistematizarea acestor scurtături. Iar sistematizarea ritualurilor este ... religie.

Acum comunitatea de atei se recompune. Coagularea va avea noi valenţe, pe principiul "ce nu te ucide te face mai puternic". La mai mare! Şi "la mai raţional", dacă se poate...

Noile religii - ateismul
Noile religii - ateismul II
Noile religii - ateismul III
Noile religii - ateismul IV
Noile religii - ateismul V
Noile religii - ateismul VII

10 comentarii:

  1. Homo religiosus nu se leagă intinsec de o divinitate sau de ideea de sacru, ci de ritualizarea existenţei sale.

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna,

    Poti sa activezi, te rog, un widget pentru abonare prin e-mail? Imi place blogul si mi-as dori sa il urmaresc in continuare. Cum urmaresc nenumarate bloguri si uneori se mai ratacesc unele printre toate celelalte, primirea unui e-mail de fiecare data cand apare cate un articol nou e cea mai sigura metoda prin care nu o sa uit sa revin periodic aici.

    Multumesc mult!

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu cred ca ateii ar trebui sa se stranga in comunitati.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu au ce face, sunt mai întâi oameni, adică fiinţe sociale, apoi atei. Probleme apar când predispoziţiile noastre de trai în comun sunt folosite abuziv de ideologii, atee sau teiste.
      Faţă de comunităţiile de atei, care reuşesc o oarecare înţelegere a fenomenului şi au voci ce semnalizează derapajele, bisericile teiste tocmai acest lucru glorifică: subjugarea de către sistem a voinţei personale.

      Ștergere
  4. Ateismul nu este o ideologie

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dar ce este?
      IDEOLOGÍE, ideologii, s. f. Totalitatea ideilor și concepțiilor filosofice, morale, religioase etc. care reflectă, într-o formă teoretică, interesele și aspirațiile unor categorii într-o anumită epocă. ♦ P. restr. Totalitatea ideilor și concepțiilor care constituie partea teoretică a unui curent, a unui sistem etc. ♦ Știință care are ca obiect de cercetare studiul ideilor, al legilor și al originii lor. [Pr.: -de-o-] – Din fr. idéologie.

      Ștergere
    2. Din (1) sau (2) rezultă că ateismul nu este o ideologie. Poate face parte dintr-o ideologie (umanismul, de exemplu), dar nu este una per se...

      Ștergere
    3. @neAnonim
      Comportamentele prezentate în articol demonstrează exact faptul că este o ideologie (religie, din punctul meu de vedere): în numele ateismului se solicită anumite declarații sau fapte. Sau cel puțin se intenționează a fi ateism ca dogmă de sine stătătoare. Vezi și celelalte articole ce prezintă și alte fațete ale unei tendințe de configurare a unei ideologii atee.

      Ștergere

Vă rog să treceţi un "nume", chiar dacă este fictiv.