16 martie 2013

Elucubrații versus știință în librăriile românești

Căutam câteva cărticele pentru copii. La Okian, în Piața Sfatului, în Brașov. Găsesc și o carte interesantă despre Univers și cucerirea spațiului cosmic pentru un tânăr „om de știință” de 6 ani.
Găsesc și cartea special recomandată despre elefănțelul Tobias. O neconcordanță între prezentarea de pe site și realitatea din magazin. Cartea respectivă presupune și un ansamblu din carton, un circ. Care nu există. Este adevărat că este ieftină cartea, doar 10 lei, dar în carte este prezentat acesta ca făcând parte din proiect. „Probabil au realizat 30 000 de cărți și doar 10 000 de cartoane” risc o supoziție.
„O, asemenea tiraje nu are decât Dan Puric.”

Întreb și de Originea Speciilor a lui Darwin. Sau orice scris de Charles Darwin.
„Nu de alta dar nici la biblioteca județeană n-au.”
„Nu avem așa ceva. Nu a mai apărut nimic de mult. Dacă doriți putem comanda, dar numai în engleză.”

3 comentarii:

  1. Acum vreo doi ani, am cautat "Originea omului"( The Descent of Man, Darwin, 1871), nu am gasit nimic, pana la urma, am aflat ca a existat o singura editie in romaneste, din 1964, publicata de catre Academia RPR si ca volumul e de facto inexistent in librarii sau biblioteci.

    Am cerut cartea de la Biblioteca Academiei si mi s-a spus ca e disponibila doar la sala, cu programare.
    Cand m-am interesat sa cumpar drepturile de a publica traducerea, bugetarii nesimtiti de la Academie au preferat sa nu-mi mai raspunda la mesaje decat sa-si bata capul.

    In concluzie, librariile sunt pline de maculatura crestina in care Darwin este criticat si distorsionat (cred ca am dat peste doua duzini de titluri in cautarile mele ), in timp ce opera lui e de negasit in limba romana.

    PS
    Pentru 'Originea speciilor', situatia e ceva mai buna, cateva librarii ofera cartea in engleza.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Păi şi în limba română chiar nu există "Originea speciilor"?

      Ștergere
    2. In afara de editia anilor '60 singura aparitie a 'Originii Speciilor' apartine editurii Beladi din Craiova: http://www.beladi.ro/editura/catalog.html.
      Eu de-acolo am achizitionat-o si e ok.

      Cat despre opera lui Darwin aceeasi problema a accesarii lucrarilor prin biblioteci exclusiv la sala de lectura cat si preturile exorbitante prin anticariate ori okazii (datorita tirajului redus in care au fost tiparite) m-au facut sa le achizitionez si sa le fac publice prin scan: cum este cazul link-ului din postare. Cum opera lui Darwin este de ceva timp trecuta in domeniul public ("70 de ani de la moartea autorului indiferent când a fost adusă opera la cunoştinţa publică": 1952 (art. 25 din Legea nr. 8 din 1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe )) gestul nu poate fi decat unul cultural.

      Ștergere

Vă rog să treceţi un "nume", chiar dacă este fictiv.