Deşi nu este canonizat, Arsenie Boca este preferat de ortodocşii pasionali. Acesta are marele avantaj al dublei eficienţe: este mort, deci nu mai poate "risca" să dea răspunsuri greşite, şi totodată este actual, decesul său survenind "în timpurile noastre". Faptul că este palpabil, concret cel puţin prin contemporanii săi încă în viaţă, face ca această vedetă să fie preferată de credincioşii care au nevoie continuă de "dovezi de credinţă". Aceştia îl ridică pe un piedestal mitizat, indiferent dacă Biserica are o părere pozitivă sau negativă faţă de fenomen. Asistăm astfel la constituirea unui sfânt "live", în direct. Deşi preferinţa instituţiei este de a sacraliza pentru eternitate persoane "cu funcţie" ce ar putea, pe viitor, să dea o greutate mai mare chiar funcţiei în sine, este mai mult ca sigur că Zian Boca (numele de mirean) va fi ridicat la rang de sfânt. De ce să nu se profite de oportunitatea de a mai sublinia încă odată "valoarea" preadreptmăritoarei biserici fără a mai fi necesară investiţia în minciunile necesare canonizării? Faptul că pe lângă acesta se vor introduce în panoplie şi vreo doi-trei "oficiali" nu va fi decât un avantaj pentru sistem.
De ce Arsenie Boca? Pentru că e pe val. Sunt mulţi adepţi ai săi. Şi unde sunt mulţi, în timp şi bine coordonaţi, vor fi şi mai mulţi. Este efectul de "turmă", de coagulare socială. Dacă un nucleu cu masă critică acţionează persistent într-o anumită direcţie, mai devreme sau mai târziu ceilalţi se vor lua după el. Acestă masă capătă "valoare", nu pentru că are dreptate în ceea ce susţine, ci pentru că are forţă prin mărime, are autoritate. Atuul numărului este esenţial în mentalitatea subţire, de mediocru. Acest individ mediocru tinde să fie la fel cu cei "de lângă el" pe care îi identifică ca fiind "la fel cu el". Indiferent dacă este sau nu adevărat, din acel moment cel ce compune masa consideră că cei din jurul său au atribute morale asemănătoare cu "modelul" preferat. Aceste atribute ale idolului sunt, la nevoie, schimonosite pentru a se potrivi cu "perfecţiunea" general acceptată. Specialiştii BOR cunosc foarte bine cum funcţionează aceste fineţuri ale psihologiei de masă.
Al doilea motiv este naţionalismul. Ortodocşii sunt naţionalişti, chiar extremişti, dacă au ocazia. (Nu sunt singurii, toate religiile dezvoltă aceste fenomene.) Arsenie Boca este reprezentantul lor. În Ardeal. Unde sunt şi ungurii. Şi în locul pe unde "au intrat" o grămadă de alte erezii (progres, modernism, secte noi, opinii diferite). Un pion în plus pe acest "teren" este favorabil organizaţiei BOR. Mai ales când aici lipsa de simpatie este mult mai mare decât în restul ţării: conflicte cu greco-catolicii, noile curente creştine, ţiganii „scăpaţi” (dezrobiți) de influenţa Bisericii Ortodoxe, concurenţa cu creştinismul occidental, reticenţa la radicalism a românilor transilvăneni.
Nu trebuie desconsiderat motivul "doctrina". Părintele Arsenie Boca are idei despre medicină, psihologie, sociologie, arte frumoase şi teologie, şi se ajută de aceste cunoştinţe pentru a găsi justificări şi "a produce dovezi" în sprijinul ortodoxiei. Este un suport bun pentru a certifica fundamentele ortodoxe, indiferent de cât de absurde sunt, inclusiv abuzurile acestora în vieţile noastre. O viziune îmbrăţişată ca raportată la ştiinţă de numeroase persoane fără pregătire dă senzaţia de "adevăr", de credibil, uşor de transformat apoi în dogmă, chiar dacă obiectivitatea lui lipseşte cu desăvârşire.
Oportunitatea politică nu trebuie nici ea lăsată deoparte. Ce prilej mai bun de a mai face rost de ceva fonduri publice a căror urmă să se piardă rapid. Ar fi şi păcat de Dumnezeu să nu profite cinicii de acest prilej...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Vă rog să treceţi un "nume", chiar dacă este fictiv.